W poprzednim
poście krótko opisałem jak działa komunikacja miejska w Ontario ale nic tam nie
dodałem odnośnie opłat ponieważ byłoby to za dużo informacji jak na jeden post.
Tutaj postaram się przedstawić jak to wszystko działa. Oczywiście nie jest to
nic skomplikowanego, ale warto wiedzieć niektóre rzeczy od razu a nie
orientować się po kilku miesiącach, że się przepłacało.
Jak już wcześniej
wspomniałem, mamy kilka form płatności do wyboru. Są to: odliczona gotówka;
papierowe bilety jednorazowe; bilety na dany okres; żetony w TTC lub bilety
nabyte na stacjach GO. To co najlepiej jest wybrać zależy od tego ile razy, jak
długo i iloma autobusami podróżujemy.
Według mnie odliczona gotówka zdaje
egzamin tylko wtedy, jeżeli korzystamy z usług komunikacji miejskiej raz na
miesiąc albo coś w tym stylu bo wtedy nie ma sensu kupować biletów ani żadnych
passów.
Bilety papierowe
można nabyć w wielu sklepach lub na stacjach metra oraz przy Square One w
Mississauga. Tokeny - odpowiednik papierowych biletów w formie żetonów można kupić
na każdej stacji metra.
Żeby porównać wszystkie
formy weźmy za przykład osobę dorosłą, która mieszka w Missussauga i dojeżdża
do pracy 30 razy na miesiąc i korzysta z Mi-Way (regionalny przewoźnik) oraz
TTC (Toronto Transit bo pracuje w downtown Toronto a tam Mi-Way nie dojedzie i
musi się przesiąść). 30x2=60 i tyle razy ta osoba będzie podróżować w miesiącu,
a że ma przesiadke i musi wziąć też TTC to w zasadzie tą liczbę podwaja bo
musimy zapłacić i w Mi-Way i w TTC.
Obliczenia dla
opłat w gotówce:
1)
MiWay
- 60x3.25=195
2)
TTC -
60x3=180
Razem: $375
Obliczenia dla
opłat w formie biletów jednorazowych (MiWay) i żetonów (TTC):
1)
MiWay-
6*27(tyle kosztuje 10 biletów)=162
2)
TTC- 6*26,5(tyle kosztuje 10
żetonów)=159
Rzem: $321
Obliczenia dla
opłat w formie biletów miesięcznych:
1)
MiWay- 120
2)
TTC- 133.75
Razem: $253.75
Najkorzystniejsza
opcja w tym wypadku to żadna z powyższych, a bilet tygodniowy działający na
terenie GTA. Działa on u wszystkich regionalnych przewoźników za wyjątkiem GO
Transit. Mimo, że jest on dosyć drogi - 55/tydzień to i tak wychodzi
najkorzystniej bo jak pomnożymy przez 4 to wychodzi nam $220.
Nie we wszystkich
przypadkach bilet tygodniowy w okręgu GTA jest najkorzystniejszą opcją, ale nie
ma czasu i sensu opisywać wszystkich możliwości dlatego dodam tutaj linki i
każdy zainteresowany będzie musiał wybrać najlepszą opcję dla siebie.
Oprócz tego co
wyżej napisałem jest jeszcze jedna forma płatności, która jest bardzo praktyczna
ale w niektórych przypadkach dalej bardziej opłaca się kupować bilety ponieważ
autobusy I niektóre stacje TTC nie są wyposażone w specjalne urządzenia. Mowa o
PRESTO. Jest to karta, na której mamy pieniądze (dokładnie taka sama zasada jak
karty debetowe w banku). Za każdy razem gdy wsiadamy do autobusu to przykładamy
kartę do czytnika i automatycznie pobierana jest opłata. Ten system ma dużo
plusów. Po pierwsze, nie musimy mieć odliczonej kasy żeby zapłacić a wystarczy przyłożyć
kartę. Po drugie, jeżeli płacimy gotówką albo papierowym biletem to dostajemy ‘transfer’
ważny przez dwie godziny (wtedy już nie płacimy drugi raz jeżeli przesiadamy
się w tym czasie do innej linii tego samego przewoźnika), w przypadku karty
wszystko jest zapamiętywane automatycznie i gdy się przesiadamy to musimy przyłożyć
tą kartę jeszcze raz ale pobiera $0 i pokazuje ile nam jeszcze czasu zostało.
Trzecia sprawa to możliwość ustawienia automatycznego płacenia z konta
bankowego oraz możemy sobie jakieś pieniążki odliczyć od podatku (nie jestem
pewien ile ale chyba 8%). Poniżej dołączam link to opłat w systemie PRESTO:
Warto jeszcze
wspomnieć o GO transit. Jak już w poprzednim poście wspomniałem, GO jest trochę
droższe od reszty przewoźników. Żeby trochę zmniejszyć ten koszt warto jest
używać kartę presto bo to wychodzi najkorzystniej. Obojętnie czy jesteśmy dorosłymi,
dziećmi czy seniorami przy użyciu karty dostajemy automatycznie zniżkę. Po
szczegóły odwiedźcie: https://www.prestocard.ca/en-US/Pages/ContentPages/FaresTravel.aspx#GO.
Oprócz tych zniżek, jeżeli wysiadamy z GO, to mamy też zniżkę u regionalnych
przewoźników i wtedy opłata jest tylko $0.75. Ogólnie zasada jest taka, że płacimy za tyle
ile przejechaliśmy. W przypadku gdy płacimy na miejscu i dostajemy wydruk,
płacimy za całą trasę, natomiast gdy płacimy kartą automatycznie kalkulowany
jest dystans i płacimy odpowiednio mniej. Pamiętajcie jednak, że system nie
jest idealny, i czasem jest tak, że na następnym przystanku pobiera mniej - ja
osobiście się z tym spotkałem, a różnica wynosiła ponad $1 także nie mało w
skali miesiąca. Ostatnia sprawa to taka,
że jeżeli urządzenie nie chodzi to wtedy jedziemy za darmo.
Ostatnia rzecz,
którą chciałbym poruszyć w tym poście. Pamiętam, jak za drugim razem przyleciałem
do Kanady i niestety musiałem brać taksówkę. Wtedy jeszcze nie wiedziałem jak
to wszystko wygląda i przepłaciłem. Taksówka kosztowała mnie 40 dolarów jak się
nie mylę, z lotniska w Toronto do Mississauga. Jeżeli wziąłbym wtedy autobus to
kosztowałoby mnie to 3.25 i jechałbym o 20 minut dłużej czyli praktycznie bez
różnicy, dlatego wszystkim, którzy przylatują radzę sprawdzić na google transit
jak to wygląda bo czasami po prostu nie ma sensu brać tych taksówek i można
spokojnie dojechać autobusem a prawie 40 dolarów w kieszeni na początku
przygody z Kanadą każdemu wyjedzie na dobre.
Fajnie by było jakbyście w miarę możliwości udostępniali bloga w google+ i na facebooku :
https://www.facebook.com/EmigracjadoKanadybyKenedien6194?ref=ts&fref=ts
Like-i oraz bezpośredni linki do osób zainteresowanych również bardzo mile widziane.
Jezeli chcialbys/chcialabys miec dostep do lokalnych ogloszen z Kanady oraz poznac fajnych ludzi ktorzy juz tutaj sa to zapraszam do naszej grupy na facebooku :
https://www.facebook.com/groups/2056644974609211/?ref=bookmarks
Najwiekszy Portal Polakow w Kanadzie: www.polacy.ca
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz